php php .

php

چرا عبدالله بن جعفر، همسر حضرت زينب(س) دركربلا حضور نداشت؟

پاسخ:
موافقان و مخالفان يك نهضت را مى توان به سه گروه تقسيم نمود:
1⃣مخالفان فكرى و سياسي:
مخالفان فكرى و سياسى كسانى هستند كه با انديشه و سياست رهبر نهضت مخالف اند و قيام را جايز نمي دانند.

2⃣موافقان فكرى و سياسي:
اينان كساني هستند كه با انديشه رهبر موافق و راه مبارزه عليه حكومت را همان مي دانند كه رهبر تعيين كرده است. از اين دسته مى توان به عنوان ياران و انقلاب سازان نام برد.

3⃣افراد خير خواه ولى منتقد:
اين دسته افرادى هستند كه با ايده و سياست رهبر نهضت موافق، اما با تجزيه و تحليلى كه از اوضاع سياسى و اجتماعى دارند، به رهبر راهكار هاى ديگر جهت مبارزه ارائه مى دهند.
از برخي متون تاريخي استفاده مي شود عبدالله بن جعفر از گروه سوم بود.
وي مخالف فكرى و سياسى امام حسين(ع) نبود، بلكه از افراد دلسوز و خيرخواه بود كه به امام حسين(ع) برخى راه حل ها را پيشنهاد كرد.
از اين رو بعد از آن كه امام(ع) تصميم مي گيرد كه به سوي عراق برود، مخالفت نمي كند.
دليل عدم مخالف نبودن وي نيز اين است كه وي به همسرش زينب كبري(س) اجازه داد، كنار امام(ع) در كربلا حضور داشته باشد؛ حتى برخى از فرزندان او در كربلا به شهادت رسيدند.
درباره عدم حضور وي در كربلا چند احتمال وجود دارد:
درباره حضور نداشتن عبدالله بن جعفر در كربلا، عللي ذكر شده كه بعضي از آنها مورد تأمل است و نمي توان آنها را پذيرفت، اما تعدادي از آنها قابل اعتماد است. از مهم ترين و بهترين آن، دلايل مريضي و كهولت سن عبدالله است كه با وقايع تاريخي ديگر، از جمله فرستادن خانواده با كاروان امام حسين(ع) و تأسف بر عدم حضور در كربلا سازگاري بيشتري دارد.
به نظر مي رسد، اين موارد از علل اصلي عدم حضور عبدالله در كربلا باشد.
تأييد بر اين مطلب، جايگاه و احترامي است كه عبدالله بعد از واقعه عاشورا نزد ائمه(ع) و بني هاشم داشته و كسي او را به جهت عدم حضور در كربلا نكوهش نكرده است.
پس به عقيده برخي عبدالله بن جعفر مريض بوده، و به اين علت در مدينه ماند، شايد در صورت تندرستي، او نيز در كربلا حضور پيدا مى كرد.
برخي ديگر هم احتمال داده اند شركت نكردن او به اشاره و فرمان امام(ع) بود تا عبدالله براي حفظ بقيه بني هاشم در مكه و مدينه باقي بماند.
بعضي احتمال داده اند از كساني بود كه به سيدالشهدا(ع) نامه نوشت و از او خواست كه از سفر به عراق منصرف شود. او از اين كه نتوانسته بود در واقعه كربلا شركت كند، تأسف مي خورد.
گرچه ظاهر جملات اين است كه وي مايل به شركت در جنگ نبود، ولي نمي توان به ظاهر نامه اكتفا كرد، زيرا وي بعداز واقعه كربلا كه در آن شركت نكرد ، تاسف خورد. اين نشان مي دهد كه وي اگر چه نامه اي مبني بر انصراف امام از سفر به كوفه نوشت، اما وي مخالف حضور در كربلا نبود.
منابع:
۱)فرهنگ عاشورا جواد محدثي، ص۲۹۸
۲)دائره المعارف تشيع، ج۱۱،ص۸۳
۳)الارشاد شيخ مفيد،ج ۲، ص۱۲۴



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۵:۰۶:۱۶ توسط:php موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :